Vermogensdoel

Besteding en uitkering

Jaarlijks wordt het giftenbudget - gebaseerd op de netto revenuen op het vermogen - aan de projecten geschonken. Als de situatie daarom vraagt kan enig jaar meer of minder worden uitgekeerd, dit ter beslissing aan het bestuur. Beslissingen omtrent de donaties zijn grotendeels afhankelijk van de kwaliteit en bevonden geschiktheid van de voorliggende projecten.

Er zijn ook fondsen die aan Stichting Vermogensdoel kenbaar hebben gemaakt dat zij wensen dat (een deel van) de giften worden besteed binnen de door hen gewenste aandachtsgebieden. Het bestuur houdt daarmee rekening bij de besluitvorming, maar beslist uiteindelijk zelfstandig. De informatie daarover is op de website te vinden.

Als er in een bepaald jaar niet voldoende passende projecten zijn, dan valt maximaal 10% van dat jaarbudget terug aan het vermogen. Via het rendement op het vermogen verhoogt dit het giftenbudget van het daaropvolgende jaar. Het uitkeringsbeleid is hierdoor te allen tijde voor ten minste 90% gericht op het algemeen belang.